Plantejament del problema
El primer pas és definir el problema que
volem investigar. La font del problema pot ser l’observació de qualsevol
fenomen o bé la detenció d’un requisit.
Formulació d’hipòtesis
Quan el científic ha definit el problema,
formula una suposició que expliqui un fet i que es pugui comprovar amb un
experiment. Necessites tenir uns coneixements previs per arrancar
la investigació i no començar de zero. Aquestes suposicions que encara no
estan confirmades s’anomena hipòtesis.
Comprovació de les hipòtesis
Una hipòtesis es confirma a traves d’un
experiment. Un experiment es confirma a traves d’una observació
controlada, on es pot reproduir en qualsevol moment i lloc.
Variable independent: a la
longitud s’anomena variable independent perquè poden triar qualsevol valor.
Variable dependent: no podem triar el valor.
Variable controlada: a com que no canvia el valor de la massa que
penja, el valor es manté fixa.
Establiments de lleis i teories
Una hipòtesi confirmada i comprovada rep el
nom de llei i s’expressa a nom matemàtic. Un
conjunt de lleis en un sistema de coneixements s’anomena teoria.
Aquí teniu un link d’un vídeo amb una bona
explicació de la mètode científica:
Les magnituds físiques i les seves unitats
Magnituds físiques: Són les propietats dels cossos que es poden
mesurar i s’expressa mitjançant un nombre numèric (valor) i una unitat (símbol).
El sistema internacional d’unitats
Els científics segueixen el sistema internacional d’unitats
(si). El que s’estableixen un
conjunt d’unitats anomenades fonamentals.
Les magnituds derivades s’obtenen a traves
d’una combinació de les unitats fonamentals. Un exemple de magnitud derivada, és la superfície.
Els instruments de mesura. Sensibilitat
precisió
La precisió d’un instrument de mesura és el
valor mínim de la magnitud quan un instrument es molt precís son més fines que la saba escala i mes xifres
proporcionals.
La sensibilitat d’un instrument es la
capacitat de detectar variacions de la magnitud que es mesura. Quan els
instruments son el mes sensibles.
Notació científica
El la física i química es fan servir nombres
molt grans o molt petits i és més fàcil expressar-los mitjançant una notació
científica còmoda.
Exemple: 5, 21 · 10 -7
Qualsevol nombre escrit en notació científica consta de la part entera escrita en una sola xifra, seguida de
la part decimal i d’una potència de 10, pot ser
positiva o negativa, segons expressi la coma a la dreta o a l’esquerra.
Activitat 4
Aquí teniu un problema de les constants vitals que hem desenvolupat a
classe:
Una persona te 80 pulsacions per minut. Quant
temps durarà, en segons, una pulsació?
PRÀCTIQUES
Com es pot guanyar precisió en fer una mesurar
Objectiu
Determinar el volum d’una gota d’aigua.
Materials
Pipeta de 20ml.
Aigua.
Procediment
1. Omplim la pipeta fins a un valor determinat. Deixem caure l’aigua gota a gota i compten un nombre determinat de gotes.
2. Mesurem el volum aigua i el dividim pel
nombre de gotes per tal de saber el volum d’una gota. Repetim aquestes
operacions cinc vegades.
3. Calculem el valor mitjà per a
la mesura.
MESURA
|
NOMBRE DE GOTES
|
VOLUM TOTAL (ML)
|
VOLUM D’UNA GOTA (ML)
|
1
|
20
|
1,2 1,1
|
|
2
|
40
|
2,3 2,3
|
|
3
|
60
|
3,1 3,1
|
|
4
|
80
|
4,6 4,9
|
|
5
|
100
|
5,9 6,4
|
|
La densitat de l'aigua
Objectiu:
Determinar la densitat de l'aigua
Materials:
Matràs
Erlenmeyer
Bas de precipitació
Pipeta
Pipetejador
Procediment:
1- Pesar el matràs
2- Cada grup mesura dos volums d'aigua diferents
3- Pesem cada mostra
4- Posem els resultats a la taula
5- Conclusió
Massa (g)
|
Volum (ml)
|
Densitat (f/m)
|
5
|
5
|
1
|
10
|
10
|
1
|
24
|
25
|
0,96
|
28
|
30
|
0,93
|
19
|
20
|
0,96
|
Conclusió:
La densitat és una magnitud independent i especifica no depèn de la massa per què és
una capacitat especial.
Identificació d'una substància per la seva densitat
Materials:
Alcohol
Aigua
Glicerina
Proveta
Mel
Balança
Procediment:
1- Buscar les densitats de les diferents substàncies a la xarxa.
2- Mesurar massa i volum.
3- Calculem les densitats i posem els resultats a la taula.
Substancies
|
Densitat a la xarxa
|
Densitat calculada
|
Aigua
|
1
|
Mostra: 4 (0,93)
|
Oli
|
0,92
|
Mostra: 3 (0,88)
|
Mel
|
1,39/1,4
|
Mostra: 5 (1,472)
|
Alcohol
|
0,78
|
Mostra: 2 (0,77)
|
Glicerina
|
1,26
|
Mostra: 1 (0,65)
|
Conclusions:
Hem aprofitat que la
densitat és una propietat especifica i d'aquesta manera cada substància te'l
seu valor per identificar les següents substàncies.
Comprovació qualitativa de diferents substancies
Objectius
Comparar les densitats de les diferents substancies entre si.
Materials
Pipetes
Alcohol
Oli
Aigua
Mel
Glicerina
Pipetejador
Bas de precipitacions
Colorant
Compta gotes
Cullera
Procediment
1. Posem colorant
vermell a l’aigua. Posem colorant blau a l’alcohol.
2. Posar materials: les
substancies a la proveta segons l’ordre de densitat decreixent.
3. Observem i comentem
resultats, trèiem conclusions.
5. Alcohol
4. Oli
3. Aigua
2. Glicerina
1. Mel
Conclusió
Cada aliment té una densitat diferent, superior o inferior, i per aquest
motiu, cada líquid es separa en etapes.
Dissecció de cor i pulmó
Objectiu:
Observar
les diferents parts del cor.
Materials:
-Pulmó
-Cor
-Bisturí
-Tisores
-Canyes
-Cutter
-Pinces
Procediment:
1-
Comencem identifica la vena Ortà al costat esquerre, sabem que és aquesta per
què é la més gran i la que té les parets més gruixudes.
2-
Seguim amb la vena pulmonar que comunica el pulmó amb la auricula esquerre.
3-
Passem al costat dret i trobem la vena caba, que te dos orificis i comunica l'organisme
amb l'auricula dreta.
4-
Acabem amb l'arteria pulmonar, es l'orifici per el que surt la sang cap als
pulmons del ventricle dret.
Aquí teniu un vídeo on ho explica tot
APLICACIÓ DEL MÈTODE CIENTÍFIC
Plantejament del problema
El primer pas que vam fer, va ser
delimitar el problema que volíem investigar, saber perquè unes persones es
recuperen abans, quan practiquen un esport físic.
Formulació d’hipòtesis
Les persones que fan un esport
físic d’extraescolar, es recuperen mes ràpid que una persona que no practica
cap esport.
Les persones que tenen una
alimentació equilibrada, el seu físic esta més sa que una persona amb una
alimentació no saludable, per aquest motiu, es recuperen més fàcilment.
Comprovació de les hipòtesis
Primer de tot, ens vam tomar les
pulsacions de repòs, a continuació vam fer una sèrie d’exercicis amb corda.
-
El primer exercici consistia en córrer
uns 30 segons, i just desprès de l’activitat ens preníem el pols cada minut,
fins que arribàvem al pols de repòs.
-
En el tercer exercici vam fer els
màxims salts durant un mínim de 30 segons, i a continuació fèiem els mateixos
pesos que a l’exercici anterior.
-
I per últim, repetíem els salt durant 30 segons, i fèiem el mateix
procediment.
Tot aquest procediment el vam
realitzar durant 3 dies, així vam comprovar les nostres hipòtesis.
NOM:
|
SEXE
|
EDAT
|
PES
|
ALÇADA
|
PUL.REP
|
Després de l'activitat
|
1 min DESPRÉS
|
2 min DESPRÉS
|
3min DESPREÉ
|
4 min DESPÉS
|
Coraline
|
dona
|
14
|
48
|
1,65
|
116
|
176
|
140
|
140
|
132
|
116
|
Lidia
|
dona
|
14
|
42
|
1,52
|
100
|
152
|
112
|
99
|
92
|
|
Adria
|
Home
|
14
|
49
|
1,66
|
92
|
172
|
112
|
92
|
92
|
|
Wendy
|
dona
|
14
|
52
|
1,68
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
NOM:
|
SEXE
|
EDAT
|
PES
|
ALÇADA
|
PUL.REP
|
Després de l'activitat
|
1 min DESPRÉS
|
2 min DESPRÉS
|
3 min DESPRÉS
|
4 min DESPRÉS
|
5 min DESPRÉS
|
6 min DESPRÉS
|
Coraline
|
dona
|
14
|
48
|
1,65
|
116
|
168
|
136
|
148
|
128
|
128
|
120
|
116
|
Lidia
|
dona
|
14
|
42
|
1,52
|
99
|
120
|
100
|
80
|
||||
Adria
|
Home
|
14
|
49
|
1,66
|
92
|
112
|
100
|
104
|
91
|
|||
Wendy
|
dona
|
14
|
52
|
1,68
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
Absent
|
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Després de l'activitat | 1 min DESPRÉS | 2 min DESPRÉS | 3 min DESPRES | 4 min DESPRÉS | 5 min DESPRÉS |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 116 | 134 | 136 | 152 | 124 | 120 | 115 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 99 | Absent | Absent | Absent | Absent | Absent | Absent |
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 92 | 128 | 106 | 91 | |||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | Absent | Absent | Absent | Absent | Absent | Absent | Absent |
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Després de l'activitat | 1 min DESPRÉS | 2 min DESPRÉS | 3 min DESPRÉS | 4 min DESPRÉS | 5 min DESPRÉS | 6 min DESPRÉS |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 104 | 168 | 136 | 148 | 128 | 128 | 120 | 103 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 101 | 170 | 100 | 80 | ||||
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 100 | 136 | 112 | 104 | 99 | |||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | 64 | 92 | 84 | 60 |
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Despres de l'activitat | 1mm DESPRES | 2mm DESPRES | 3mm DESPRES | 4mm DESPRES | 5 min després | 6 min despres |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 104 | 168 | 132 | 120 | 116 | 120 | 120 | 104 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 101 | 130 | 112 | 100 | ||||
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 100 | 172 | 130 | 100 | ||||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | 64 | 152 | 64 |
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Despres de l'activitat | 1mm DESPRES | 2mm DESPRES | 3mm DESPRES | 4mm DESPRES | 5 min després | 6 min despres |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 104 | 120 | 120 | 132 | 120 | 116 | 108 | 103 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 101 | 156 | 132 | 120 | 100 | |||
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 100 | 115 | 103 | 83 | ||||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | 64 | 100 | 64 |
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Despres de l'activitat | 1mm DESPRES | 2mm DESPRES | 3mm DESPRES | 4mm DESPRES |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 120 | 164 | 152 | 144 | 128 | 120 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 89 | 144 | 100 | 86 | ||
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 84 | 88 | 86 | 82 | ||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | 80 | 128 | 76 |
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Despres de l'activitat | 1mm DESPRES | 2mm DESPRES | 3mm DESPRES | 4mm DESPRES |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 120 | 180 | 136 | 152 | 132 | 120 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 89 | 150 | 140 | 115 | 87 | |
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 84 | 102 | 100 | 82 | ||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | 80 | 152 | 80 |
| NOM: | SEXE | EDAT | PES | ALÇADA | PUL.REP | Despres de l'activitat | 1mm DESPRES | 2mm DESPRES | 3mm DESPRES | 4mm DESPRES | 5 min després | 6 min despres |
| Coraline | dona | 14 | 48 | 1,65 | 120 | 184 | 152 | 156 | 136 | 128 | 124 | 120 |
| Lidia | dona | 14 | 42 | 1,52 | 89 | 180 | 133 | 132 | 129 | 100 | 89 | |
| Adria | Home | 14 | 49 | 1,66 | 84 | 118 | 112 | 84 | ||||
| Wendy | dona | 14 | 52 | 1,68 | 80 | 144 | 84 | 70 |
Establiment de lleis i teories
Hem comprovat les nostres hipòtesis a través d’uns exercicis, i finalment, ha resultat correcte una hipòtesi, però amb les dades que tenim, és difícil establir lleis o teories, per aquest motiu, es necessiten un nombre màxim de dades per establir una llei.
Aquesta es la hipòtesis que a donat un resultat positiu:
- La Lidia i la Coraline no practiquen cap esport, per això la recuperació del pols en estat de repòs es mes lenta, en canvi, la Wendy i l’Adrià, com que fan un esport diàriament, es recuperen més ràpidamen.















No hay comentarios:
Publicar un comentario