MÈTODE CIENTÍFIC

RESUM


Aquest són els pasos: 



Plantejament del problema
El primer pas és definir el problema que volem investigar. La font del problema pot ser l’observació de qualsevol fenomen o bé la detenció d’un requisit.

Formulació d’hipòtesis
Quan el científic ha definit el problema, formula una suposició que expliqui un fet i que es pugui comprovar amb un experiment. Necessites tenir uns  coneixements previs per  arrancar la investigació i  no començar de zero. Aquestes suposicions que encara no estan confirmades s’anomena hipòtesis.

Comprovació de les hipòtesis
Una hipòtesis es confirma a traves d’un experiment. Un experiment es confirma  a traves d’una observació controlada, on es pot reproduir en qualsevol moment i lloc.
Variable independent: a la longitud s’anomena variable independent perquè poden triar qualsevol valor.
Variable dependent: no podem triar el valor.

Variable controlada: a com que no canvia el valor de la massa que penja, el valor es manté fixa.




Establiments de lleis i teories
Una hipòtesi confirmada i comprovada rep el nom de llei i s’expressa a nom matemàtic. Un conjunt de lleis en un sistema de coneixements s’anomena teoria.
Aquí teniu un link d’un vídeo amb una bona explicació de la mètode científica: 




Les magnituds físiques i les seves unitats
Magnituds físiques: Són les propietats dels cossos que es poden mesurar i s’expressa mitjançant un nombre numèric (valor) i una unitat (símbol).

El sistema internacional d’unitats
Els científics  segueixen el sistema internacional d’unitats (si). El que s’estableixen un conjunt d’unitats anomenades fonamentals.
Les magnituds derivades s’obtenen a traves d’una combinació de les unitats fonamentals. Un exemple de magnitud derivada, és la superfície.

Els instruments de mesura. Sensibilitat precisió
La precisió d’un instrument de mesura és el valor mínim de la magnitud quan un instrument es molt precís son més fines que la saba escala i mes xifres proporcionals.
La sensibilitat d’un instrument es la capacitat de detectar variacions de la magnitud que es mesura. Quan els instruments son el mes sensibles.






Notació  científica
El la física i química es fan servir nombres molt grans o molt petits i és més fàcil expressar-los mitjançant una notació científica còmoda.
Exemple: 5, 21 · 10 -7
Qualsevol nombre escrit en notació científica consta de la part entera escrita en una sola xifra, seguida de la part decimal i d’una potència de 10, pot ser positiva o negativa, segons expressi la coma a la dreta o a l’esquerra.




Activitat 4
Aquí teniu un problema de les constants vitals que hem desenvolupat a classe:
Una persona te 80 pulsacions per minut. Quant temps durarà, en  segons, una pulsació?  





PRÀCTIQUES

 Com es pot guanyar precisió en fer una mesurar

Objectiu
Determinar el volum d’una gota d’aigua.

Materials 
Pipeta de 20ml.
Aigua.

Procediment
1. Omplim la pipeta fins a un valor determinat. Deixem caure l’aigua gota a gota i compten un nombre determinat de gotes.
2. Mesurem el volum aigua i el dividim pel nombre de gotes per tal de saber el volum d’una gota. Repetim aquestes operacions cinc vegades.

3.   Calculem el valor mitjà per a la mesura.

MESURA
NOMBRE DE GOTES
VOLUM TOTAL (ML)
VOLUM D’UNA GOTA (ML)

1

20
1,2   1,1



2

40

2,3  2,3


3

60

3,1  3,1


4

80

4,6  4,9


5

100

5,9  6,4




La densitat de l'aigua

Objectiu:
Determinar la densitat de l'aigua

Materials:
Matràs
Erlenmeyer
Bas de precipitació
Pipeta
Pipetejador

Procediment:
1- Pesar el matràs
2- Cada grup mesura dos volums d'aigua diferents
3- Pesem cada mostra
4- Posem els resultats a la taula
5- Conclusió


Massa (g)
 Volum (ml)
Densitat (f/m)
5
5
1
10
10
1
24
25
0,96
28
30
0,93
19
20
0,96


Conclusió:
La densitat és una magnitud independent i especifica no depèn de la massa per què és una capacitat especial.


Identificació d'una substància per la seva densitat

Materials:
Alcohol
Aigua
Glicerina
Proveta
Mel
Balança

Procediment:
1- Buscar les densitats de les diferents substàncies a la xarxa.
2- Mesurar massa i volum.
3- Calculem les densitats i posem els resultats a la taula.



Substancies
Densitat a la xarxa
Densitat calculada
Aigua
1
Mostra: 4 (0,93)
Oli
0,92
Mostra: 3 (0,88)
Mel
1,39/1,4
Mostra: 5 (1,472)
Alcohol
0,78
Mostra: 2 (0,77)
Glicerina
1,26
Mostra: 1 (0,65)


Conclusions:
Hem aprofitat que la densitat és una propietat especifica i d'aquesta manera cada substància te'l seu valor per identificar les següents substàncies.
  
Comprovació qualitativa de diferents substancies

Objectius
Comparar les densitats de les diferents substancies entre si.

Materials 
Pipetes
Alcohol
Oli
Aigua
Mel
Glicerina
Pipetejador
Bas de precipitacions
Colorant
Compta gotes
Cullera


Procediment
1.     Posem colorant vermell a l’aigua. Posem colorant blau a l’alcohol.
2.     Posar materials: les substancies a la proveta segons l’ordre de densitat decreixent.
3.     Observem i comentem resultats, trèiem conclusions.

5. Alcohol
4. Oli
3. Aigua
2. Glicerina
1. Mel

 Conclusió
 Cada aliment té una densitat diferent, superior o inferior, i per aquest motiu, cada líquid es separa en etapes.


Dissecció de cor i pulmó
Objectiu:
Observar les diferents parts del cor.

Materials:
-Pulmó
-Cor
-Bisturí
-Tisores
-Canyes
-Cutter
-Pinces

Procediment:
1- Comencem identifica la vena Ortà al costat esquerre, sabem que és aquesta per què é la més gran i la que té les parets més gruixudes.
2- Seguim amb la vena pulmonar que comunica el pulmó amb la auricula esquerre.
3- Passem al costat dret i trobem la vena caba, que te dos orificis i comunica l'organisme amb l'auricula dreta.

4- Acabem amb l'arteria pulmonar, es l'orifici per el que surt la sang cap als pulmons del ventricle dret.

Aquí teniu un vídeo on ho explica tot








APLICACIÓ DEL MÈTODE CIENTÍFIC

Plantejament del problema
El primer pas que vam fer, va ser delimitar el problema que volíem investigar, saber perquè unes persones es recuperen abans, quan practiquen un esport físic.

Formulació d’hipòtesis
Les persones que fan un esport físic d’extraescolar, es recuperen mes ràpid que una persona que no practica cap esport.
Les persones que tenen una alimentació equilibrada, el seu físic esta més sa que una persona amb una alimentació no saludable, per aquest motiu, es recuperen més fàcilment.

Comprovació de les hipòtesis
Primer de tot, ens vam tomar les pulsacions de repòs, a continuació vam fer una sèrie d’exercicis amb corda.
-          El primer exercici consistia en córrer uns 30 segons, i just desprès de l’activitat ens preníem el pols cada minut, fins que arribàvem al pols de repòs.
-          En el tercer exercici vam fer els màxims salts durant un mínim de 30 segons, i a continuació fèiem els mateixos pesos que a l’exercici anterior.
-          I per últim, repetíem els salt  durant 30 segons, i fèiem el mateix procediment.
Tot aquest procediment el vam realitzar durant 3 dies, així vam comprovar les nostres hipòtesis.


NOM:
SEXE
EDAT
PES
ALÇADA
PUL.REP
Després de l'activitat
1 min DESPRÉS
2 min DESPRÉS
3min DESPREÉ
4 min DESPÉS
Coraline
dona
14
48
1,65
116
176
140
140
132
116
Lidia
dona
14
42
1,52
100
152
112
99
92
Adria
Home
14
49
1,66
92
172
112
92
92
Wendy
dona
14
52
1,68
Absent
Absent
Absent
Absent
Absent
Absent


NOM:
SEXE
EDAT
PES
ALÇADA
PUL.REP
Després de l'activitat
1 min DESPRÉS
2 min DESPRÉS
3 min DESPRÉS
4 min DESPRÉS
5 min DESPRÉS
6 min DESPRÉS
Coraline
dona
14
48
1,65
116
168
136
148
128
128
120
116
Lidia
dona
14
42
1,52
99
120
100
80
Adria
Home
14
49
1,66
92
112
100
104
91
Wendy
dona
14
52
1,68
Absent
Absent
Absent
Absent
Absent
Absent
Absent
Absent

NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Després de l'activitat 1 min DESPRÉS 2 min DESPRÉS 3 min DESPRES 4 min DESPRÉS 5 min DESPRÉS
Coraline dona 14 48 1,65 116 134 136 152 124 120 115
Lidia dona 14 42 1,52 99 Absent Absent Absent Absent Absent Absent
Adria Home 14 49 1,66 92 128 106 91


Wendy dona 14 52 1,68 Absent Absent Absent Absent Absent Absent Absent




NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Després de l'activitat 1 min DESPRÉS 2 min DESPRÉS 3 min DESPRÉS 4 min DESPRÉS 5 min DESPRÉS 6 min DESPRÉS
Coraline dona 14 48 1,65 104 168 136 148 128 128 120 103
Lidia dona 14 42 1,52 101 170 100 80



Adria Home 14 49 1,66 100 136 112 104 99


Wendy dona 14 52 1,68 64 92 84 60




NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Despres de l'activitat 1mm DESPRES 2mm DESPRES 3mm DESPRES 4mm DESPRES 5 min després 6 min despres
Coraline dona 14 48 1,65 104 168 132 120 116 120 120 104
Lidia dona 14 42 1,52 101 130 112 100



Adria Home 14 49 1,66 100 172 130 100



Wendy dona 14 52 1,68 64 152 64





NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Despres de l'activitat 1mm DESPRES 2mm DESPRES 3mm DESPRES 4mm DESPRES 5 min després 6 min despres
Coraline dona 14 48 1,65 104 120 120 132 120 116 108 103
Lidia dona 14 42 1,52 101 156 132 120 100


Adria Home 14 49 1,66 100 115 103 83



Wendy dona 14 52 1,68 64 100 64








NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Despres de l'activitat 1mm DESPRES 2mm DESPRES 3mm DESPRES 4mm DESPRES
Coraline dona 14 48 1,65 120 164 152 144 128 120
Lidia dona 14 42 1,52 89 144 100 86

Adria Home 14 49 1,66 84 88 86 82

Wendy dona 14 52 1,68 80 128 76



NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Despres de l'activitat 1mm DESPRES 2mm DESPRES 3mm DESPRES 4mm DESPRES
Coraline dona 14 48 1,65 120 180 136 152 132 120
Lidia dona 14 42 1,52 89 150 140 115 87
Adria Home 14 49 1,66 84 102 100 82

Wendy dona 14 52 1,68 80 152 80




NOM: SEXE EDAT PES ALÇADA PUL.REP Despres de l'activitat 1mm DESPRES 2mm DESPRES 3mm DESPRES 4mm DESPRES 5 min després 6 min despres
Coraline dona 14 48 1,65 120 184 152 156 136 128 124 120
Lidia dona 14 42 1,52 89 180 133 132 129 100 89
Adria Home 14 49 1,66 84 118 112 84



Wendy dona 14 52 1,68 80 144 84 70













Establiment de lleis i teories
Hem comprovat les nostres hipòtesis a través d’uns exercicis, i finalment, ha resultat correcte una hipòtesi, però amb les dades que tenim, és difícil establir lleis o teories, per aquest motiu, es necessiten un nombre màxim de dades per establir una llei.
Aquesta es la hipòtesis que a donat un resultat positiu:
-          La Lidia i la Coraline no practiquen cap esport, per això la recuperació del pols en estat de repòs es mes lenta, en canvi, la Wendy i l’Adrià, com que fan un esport diàriament, es recuperen més ràpidamen.

No hay comentarios:

Publicar un comentario